Over Kitty

Over Kitty

Ten eerste ben ik manager van een gezin met drie mooie jongens. Daarnaast ben ik inmiddels al ruim 10 jaar werkzaam als bijlesdocente voor het PO en VO, alle niveaus, vrijwel alle vakken (rekenen, wiskunde, andere exacte vakken, maar ook bv Duits of Nederlands).

Een klein stukje geschiedenis: na mijn studie Moleculaire Wetenschappen aan de WUR in Wageningen en de werkervaring die ik daar heb opgedaan, heb ik in 2010 het roer drastisch omgegooid.

Ik ben gaan werken als bijlesdocente bij het Harbers onderwijs instituut in Doetinchem (HOI). Dit werk sprak mij zeer aan vanwege de kennis die je kunt overbrengen, maar ook het persoonlijke en individuele contact tussen de leerlingen en mijzelf.

Later ben ik vanuit huis individuele huiswerkbegeleiding gaan aanbieden. Dit gaf mij meer vrijheid wat betreft werktijden en ik kon ook de leerlingen qua tijd meer bieden. Nu kan ik een leerling een uur lang individueel begeleiden. Niet ‘snel, snel, snel’, maar rust, tijd en de afstemming vinden die de leerlingen nodig hebben. De prestaties van de leerlingen gaan dan ook meestal binnen niet al te lange tijd razend snel omhoog. Leerlingen ervaren de lessen vaak als een geruststelling, het gevoel er niet alleen voor te staan en bovendien dat bijles ook best leuk kan zijn. Zeker als je de stof beter gaat beheersen en kunt lachen om mijn domme grapjes. Dit werk geeft mij veel voldoening.

In het jaar 2018 heb ik bewust geïnvesteerd in mezelf door het volgen van een Post-Pabo opleiding om leerlingen met de diagnose ‘dyscalculie’ of ernstige rekenproblemen, te kunnen begeleiden. Middels deze opleiding mag ik indiceren en kan ik meer en passend onderwijs geven aan een grote (maar vaak niet erkende) groep leerlingen.

Als bijlesdocent kwam ik vaak leerlingen met achterliggende problematiek, zoals faalangst, concentratieproblemen etc. tegen. Ik ben me daar verder in gaan verdiepen en uiteindelijk heb ik in 2020 de opleidingen ‘kindercoach’ en ‘faalangstreducietrainer’ afgerond. Middels deze kennis kan ik ook dit deel van de problematiek begeleiden. En natuurlijk zijn nu ook kinderen met sociaal emotionele klachten bij mij zeer welkom.

Individueel, betrokken, tijd, aandacht en afstemming, en een flinke dosis humor, zijn kernwoorden voor mijn bijlessen.